У монологічному
висловлюванні оцінюють його зміст і форму (мовне оформлення). За усне
висловлювання (переказ, твір) ставлять одну оцінку – за зміст, а також якість
мовного оформлення (орієнтовно, спираючись на досвід учителя і не підраховуючи
помилок, зважаючи на технічні труднощі фіксації помилок різних типів
в усному мовленні).
За письмове
мовлення виставляють також одну оцінку: на основі підрахунку допущених
недоліків за зміст і помилок за мовне оформлення, ураховуючи їх співвідношення.
Рівень |
Бали |
Характеристика змісту виконаної роботи |
Грамотність |
|
орфографічних і пунктуаційних |
лексичних, грама- тичних і стилістичних |
|||
Початковий (Бали цього рівня одержу-ють учні, які не досягають значного
успіху за жодним із визначених критеріїв) |
1 |
Учень будує лише окремі, не пов'язані між собою речення; лексика висловлювання
дуже бідна*. |
15-16 і більше |
9-10 |
2 |
Учень будує лише окремі фрагменти висловлювання; лексика і граматична
будова мовлення бідна й одноманітна. |
13-14 |
||
3 |
За обсягом робота складає менше половини від норми; висловлювання не є
завершеним текстом, хибує на непослідовність викладу, пропуск фрагментів,
важливих для розуміння думки; лексика і граматична будова збіднені. |
11-12 |
||
Середній (Балів цього рівня заслуго-вують учні, які будують текст, що за критерієм
обсягу, повноти відтворення інформації і зв’язності значною мірою задовольняє
норму, але за іншими критеріями результати істотно нижчі) |
4 |
Усне чи письмове висловлювання за обсягом складає дещо більше половини
від норми і характеризується уже певною завершеністю, зв’язністю; проте є
недоліки за рядом показників(до семи), наприклад: характеризується неповнотою
і поверховістю в розкритті теми; порушенням послідовності викладу; не
розрізняється основна та другорядна інформація; добір слів не завжди вдалий
(у разі переказу – не використано авторську лексику). |
9-10 |
7-8 |
5 |
За обсягом робота наближається до норми, у цілому є завершеною, тема
значною мірою розкрита, але трапляються недоліки за низкою показників( до
шести): роботі властива поверховість висвітлення теми, основна
думка не проглядається, бракує єдності стилю та ін. |
7-8 |
||
6 |
За обсягом висловлювання сягає норми, його тема розкривається, виклад
загалом зв’язний, але робота характеризується недоліками за кількома
показниками (до п’яти): помітний її репродуктивний характер, відсутня
самостійність суджень, їх аргументованість, добір слів не завжди вдалий тощо. |
5-6 |
||
Достатній (Балів цього рівня заслуго-вують учні, які досить вправно будують текст за більшістю критеріїв, але за деякими з них
ще припускаються недоліків) |
7 |
Учень самостійно створює достатньо повний, зв’язний, з елементами
самостійних суджень текст (у разі переказу – з урахуванням виду
переказу), вдало добираються лексичні засоби (у разі переказу – використовує
авторські засоби виразності, образності мовлення), але в роботі є недоліки
(до чотирьох), наприклад: відхилення від теми, порушення
послі-довності її викладу; основна думка не аргументується тощо. |
4 |
5-6 |
8 |
Учень самостійно будує достатньо повне (у разі переказу – з урахуванням
виду переказу), осмислене, самостійно і в цілому вдало написане
висловлювання, проте трапляються ще недоліки за певними
показниками(до трьох). |
3 |
||
9 |
Учень самостійно будує послідовний, повний, логічно викладений текст (у
разі переказу – з урахуванням виду переказу); розкриває тему, висловлює
основну думку (у разі переказу – авторську позицію); вдало добирає лексичні
засоби (у разі переказу – використовує авторські засоби виразності,
образності мовлення); однак припускається окремих недоліків (за двома показниками):
здебільшого це відсутність виразної особистісної позиції чи належної її
аргументації тощо. |
1+1 (негруба) |
||
Високий (Балів цього рівня заслуго-вують учні, які вправно за змістом і формою будують текст; висловлюють і аргументують
свою думку; вміють зіста-вляти різні погляди на той самий предмет, оцінювати
аргументи на їх доказ, обирати один із них; окрім того,
пристосову-ютьвисловлюван-ня до особли-востей певної мовленнєвої ситуації,
комунікатив-ного завдання) |
10 |
Учень самостійно будує послідовний, повний (у разі переказу – з
урахуванням виду переказу) текст, ураховує комунікативне завдання, висловлює
власну думку, певним чином аргументує різні погляди на проблему; (у разі
переказу – зіставляє свою позицію з авторською), робота відзначається
багатством словника, граматичною правильністю, додержанням стильової єдності
і виразності тексту; але за одним з критеріїв допущено недолік. |
1 |
3 |
11 |
Учень самостійно будує послідовний, повний (у разі переказу – з
урахуванням виду переказу) текст, ураховує комунікативне завдання; висловлює
власну думку, зіставляє її з думками своїх однокласників (у разі переказу –
враховує авторську позицію), вміє пов’язати обговорюваний предмет із власним
життєвим досвідом, добирає переконливі докази для обґрунтування тієї чи іншої
позиції з огляду на необхідність розв’язувати певні життєві проблеми; робота
в цілому відзначається багатством словника, точністю слововживання, стилістичною
єдністю, граматичною різноманітністю. |
1 (негруба) |
2 |
|
12 |
Учень самостійно створює яскраве, оригінальне за думкою висловлювання
відповідно до мовленнєвої ситуації; аналізує різні погляди на той самий
предмет, добирає переконливі аргументи на користь тієї чи іншої позиції,
усвідомлює можливості використання тієї чи іншої інформації для розв’язання
певних життєвих проблем; робота відзначається багатством слововживання,
граматичною правильністю. |
– |
1 |
*Окрім того, оцінюючи усне висловлювання, враховують
наявність відхилень від орфоепічних норм, правильність інтонування речень;
у письмових висловлюваннях наявність: 1)
орфографічних та пунктуаційних помилок, які підраховуються сумарно, без
диференціації (перша позиція); 2) лексичних, граматичних і стилістичних (друга
позиція). Загальну оцінку за мовне оформлення виводять таким чином: до бала за
орфографію та пунктуацію додають бал, якого заслуговує робота за кількістю
лексичних, граматичних і стилістичних помилок, одержана сума ділиться на два.
Під час виведення єдиної оцінки за письмову роботу до кількості
балів, набраних за зміст переказу чи твору, додається кількість
балів за мовне оформлення і їхня сума ділиться на два. При цьому
якщо частка не є цілим числом, то вона закруглюється в бік більшого числа.
Оцінювання правописних (орфографічних і пунктуаційних) умінь учнів
Основною формою перевірки
орфографічної та пунктуаційної грамотності є контрольний текстовий диктант.
Нормативи оцінювання по класах:
Бали |
Кількість помилок |
1 |
15-16 і більше |
2 |
13-14 |
3 |
11-12 |
4 |
9-10 |
5 |
7-8 |
6 |
5-6 |
7 |
4 |
8 |
3 |
9 |
1+1 (негруба) |
10 |
1 |
11 |
1 (негруба) |
12 |
– |
Немає коментарів:
Дописати коментар